ابتلا به چاقی وارتباط آن با سال تولد

 6 ژانویه  2015- ارتباط بین یک  نوع خاص ژن وابتلا به چاقی ممکن است  تحت تأثیر سال تولد  فرد قرارگیرد.

 محققان  نتایج خود را درمجله یProceedings of the National Academy of Sciencesمنتشر کردند. آنها معتقدند  فاکتورهای زیست محیطی  ممکن است  بر ابتلا به  چاقی تأثیر  گذار باشند و بنابراین  خطر ابتلا به  بیماریهای مرتبط با چاقی نظیر دیابت نوع 2، بیماریهای قلبی عروقی، سکته و برخی از انواع  سرطان را تحت تأثیر قرار دهد.

 دانشمندان با بررسی اطلاعات بدست آمده از  مطالعه ی قلب فرامینگهام درسال 1948 دریافتند که ارتباط بین ژن FTO- شناخته ترین  ژن مرتبط با چاقی – و نمایه ی توده ی بدنی بطور قابل توجهی تحت تأثیر  سن می باشد: درشرکت  کنندگان  جوانتر این ارتباط عمیق تراست.

 نتایج نشان می دهد  که ارتباط بین ژنهای خاص و چاقی حداقل تا حدی  تحت تأثیر زمان تولد  فرد قرار دارد که به نوبه ی  خود نشان دهنده ی تأثیر نسبی عوامل زیست محیطی بر چاقی است.

این تحقیق با تجزیه تحلیل ارتباط بین BMIوانواع واریته های FTOارثی انجام  گردید. ارتباط بین  FTOو چاقی تا قبل از سال 1942 مستند نشده بود.

دراین تحقیق  دانشمندان موفق به شناسایی تغییرات زیست محیطی ویژه ای  نشدند که از سال  1942  باعث افزایش تأثیر ژن FTOبر افزایش خطر ابتلا به چاقی شده باشد، اما نویسندگان نشان دادند که جایگزینی نیروی کار فیزیکی  با تکنولوژی وافزایش دسترسی به غذاهای فرآوری شده به احتمال زیاد  بر این  تغییرات تأثیر گذاشته است.

دکتر نیلز رزنکوئیست از دانشگاه  هاروارد  و بخش روانپزشکی بیمارستان عمومی ماساچوست می گوید: ژنتیک تنها نتیجه ی تأثیر عوامل دیگر را  ظاهر می کند. در آغاز کشف ساختار ژنوم  درانسان، به جای بررسی عوامل ویژه ی زیست محیطی، مطالعات زیادی  بر روی ارتباط ژنهای مختلف با آنچه بصورت  صفت  بعدی ظاهر می شود  انجام شد. ما دراین تحقیق به بررسی سال تولد و تأثیر آن بر ژنهایی که دارای اهمیت  زیادی هستند پرداختیم.  یافته های این تحقیق می تواند به ابداع روشهای طبی اختصاصی برای هر فرد وهمچنین آسان تر شدن  ارزیابی  صحیح  میزان خطر کمک  کند.  اگر بتوانیم  زمان و مکان عوامل تأثیر گذار را تجزیه وتحلیل کنیم قادر خواهیم  بود با صحت و دقت  بیشتری میزان  خطر را برای هر فرد تعیین کرده وامکان  دسترسی به دارو را بصورت  اختصاصی برای افراد  ایجاد نماییم. این یافته ها نشان می دهد  زمان و مکان  به دنیا  آمدن شما  درمیزان  خطر ابتلا شما به چاقی تأثیر گذاراست.

 منبع :

 www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/development-of-obesity-could-be-significantly-affected-by-year-of-birth-96002991.html